Invatati-va copiii sa fie creatori si nu consumatori

For English scroll down.

Simplul fapt ca sunt nascuti si crescuti in societatea moderna actuala, este de ajuns pentru ca cei mici sa fie automat inrolati in categoria consumatorilor. Din momentul in care se trezesc si pana cand vine ora de culcare sunt tentati sa deschida televizorul, sa termine nivelul de la jocul pe calculator, sa verifice mesajele pe telefon sau social media daca sunt mai mari.

Ca parinti, ce putem face noi? Daca e sa fim onesti o sa recunoastem ca e imposibil sa ne izolam copiii de toata tehnologia si media moderna. Sa ii tinem departe de lumea moderna e nu doar foarte greu dar le afecteaza si dezvoltarea si integrarea in grupul de prieteni. Ne place sau nu, acceptarea de catre cei de aceeasi varsta si cu aceleasi preferinte este si ea dictata de comportamentul de consumator. Trebuie sa te joci doar acele jocuri poulare, trebuie sa porti anumite haine care sunt la moda, sa asculti muzica promovata la radio si TV, sa mananci si sa bei ceea ce se transmite a fi cool pentru generatia ta.

Complacandu-se in statutul de consumator, vor inceta sa mai gandeasca pentru ei, vor alege intotdeauna calea cea mai usoara spre succes, ceea nu e tocmai gresit, stiu, doar ca in final nu vor fi capabili sa fie independenti si sa creeze continut de calitate.

Daca v-ati uitat la ultima editie de la Vocea Romaniei in care Tudor Chirila a emis anumite idei la adresa trupelor de cover din Romania, o sa va faceti o idee mai clara la ce ma refer. Sigur, fara a judeca munca nimanui si fiind constienta ca uneori, drumul spre independenta financiara e presarat si cu multe compromisuri, vreau sa va spun ca sunt complet de acord cu ideea pe care se bazeaza interventia lui Tudor din emisiune si cu postarile ulterioare de pe FB.

tudor-chirila-vocea-romaniei

Pentru ca la asta se reduce statutul de consumator de care va spuneam mai devreme: obisnuinta de a lua ceva ce au creat altii, de a folosi acel ceva in interesul propriu si atat. Sa fii consumator inseamna sa nu ai satisfactia actului creativ, sa treaca zilele pe langa tine fara sa ai niciun fel de contributie la lumea si timpurile pe care le traiesti, sa nu aduci niciun fel de plus valoare in nimic.

Diferenta dintre a fi creator si a fi consumator se invata inca din copilaria mica. Pe cat posibil incurajati-va copiii sa creeze in loc sa consume. Creatia  poate fi definita in nenumarate moduri, in functie de disponibilitatea si abilitatile copiilor. Unii copii creaza desene minunate, altii folosesc computerele pentru a invata programare mai degraba decat sa se joace, altii vor sa compuna cantece, sa scrie povesti sau scenarii, sa filmeze continut video impreuna cu prietenii… Posibilitatile sunt nenumarate dar trebuiesc incurajate si satisfactiile vor incepe sa apara in cel mai scurt timp.

Statutul de creator vine la pachet cu ambitia de a termina lucrurile incepute, de a vedea finalitatea muncii depuse si, ca sa adaugam si putin pragmatism, cu foarte multi consumatori care vor folosi produsele tale.

Printre beneficiile pe termen scurt ale mentalitatii de creator se poate numara de asemenea si sentimentul profund al satisfactiei ca munca depusa este mult mai importanta decat distractia superficiala care deriva din statutul de consumator.

Pe termen lung este evident ca cei mici vor deveni mai motivati, energici, pozitivi si capabili sa duca la bun sfarsit o treaba asumata. Vor invata cum sa se concentreze, cum sa-si dezvolte increderea in ei si cum sa detina controlul.

Sa cresti un copil cu o minte creativa nu e greu. Nu se pune problema sa ii fortam pe cei mici sa petreaca zi si noapte inchisi in camerele lor fiind obsedati de procesul creativ in care sunt implicati. Binenteles ca ii putem lasa la televizor sa urmareasca emisiunile preferate ale generatiei, atata timp cat ii incurajam sa petreaca oricat de putin timp creind ceva.

Multumirea si satisfactia lor va fi in final si motorul activitatii creative pentru ca nu e putin lucru sa vezi ca te poti detasa de grupul unitar si uniform, ca poti iesi in evidenta intr-un mod pozitiv si ca proiectele tale sunt apreciate. Si pana la urma nici macar nu e foarte greu sa te detasezi dintr-o multime de oameni care nu face nimic.

Dar nu uitati un mic detaliu: nu ii puteti forta pe cei mici sa fie creativi intr-un domeniu ales de voi, din cel putin doua motive: in primul rand s-ar putea (mai bine zis e aproape sigur) sa nu aiba aceleasi interese ca si voi si sa nu le placa aceleasi lucruri. Iar in al doilea rand, chiar daca au o oarecare inclinatie spre domeniul sugerat de voi, simplul fapt ca sunt presati de parinti sa faca acel ceva, de multe ori inrautateste lucrurile.  Cel mai indicat este sa ii urmariti pe copiii vostri pentru a putea descoperi ce le place sa faca in mod natural si sa ii incurajati sa-si dezvolte abilitatile de creator in loc de cele de consumator in directia respectiva.

Un alt detaliu delicat este cat de mult e nevoie sa va implicati la inceput in activitatea lor creatoare si cand e momentul sa va retrageti discret si sa-i lasati singuri. Nu uitati ca pana la urma sunt doar niste copii si munca lor nu trebuie sa fie perfecta si ca scopul vostru este sa le modelati mintea si comportamente iar rezultatele se vor vedea peste destul de multi ani.

Ca sa fiti la curent cu noutatile despre Meseria de Parinte nu uitati sa dati Like Paginii de FB   sau sa va inscrieti la Newsletter.

Teach your children to create, not to consume

The mere fact of being born and raised in the modern society today is enough for our children to be automatically included in the category of consumers. From the moment they wake up and until they go to bed at night, they are tempted to turn on the TV, to complete a level of a computer game, to check the messages received on their phones or social media, if they are older.

What can we do, as parents? To be honest, we must admit that it is kind of impossible to isolate our children from everything related to modern technology and social media. Keeping them away from the modern world is not only very difficult but it also affects their development and integration into their group of friends. Like it or not, being accepted by our peers and by people who have the same preferences as you is also dictated by the consumer’s behaviour. You can only play certain games that are popular, you have to wear certain clothes that are in fashion, to listen to the music played on the radio and TV, to eat and drink what is passed on as being cool for your generation.

Choosing to indulge in consumer behaviour, our children will cease to think for themselves, they will always choose the easiest path to success, which is not exactly wrong, I know, it’s just that, in the end, they will not be able to be independent and create high quality content.

The short-term benefits of creativity can also include the deep feeling of satisfaction related to the work invested, which is more important than the superficial fun provided by the consumer status.

In the long term it is obvious that children will become more motivated, energetic, they will have a more positive thinking and will be able to successfully complete the job that they have taken on. They will learn how to concentrate, how to develop their self-confidence and self-esteem and how to gain control.

Raising a creative child is not at all difficult. Forcing our children to spend day and night locked up in their rooms and obsessing about the creative process in which they are involved is out of the question. It is obvious that we can allow them to watch their age-appropriate favourite shows on TV, as long as we encourage them to devote as little time as possible to their creative process.

To be updated with all the news from Meseria de Parinte.ro don’t forget to Like the Facebook Page Meseria de parinte and to subscribe to our Newsletter.

 

Comenteaza cu contul de FB

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *