Dispare manualul unic? Ministerul Educatiei revine la cumpararea de manuale prin licitatie

Sharing is caring:

Ministerul Educației renunță la manualul făcut de editura unică.

Profesorii vor putea din nou să aleagă între mai multe manuale făcute de edituri sau firme diferite. Ecaterina Andronescu a pus în dezbatere publică un ordin care prevede revenirea la procedura cumpărării de manuale școlare prin licitație pe SEAP. Vor fi maximum 3 manuale școlare la fiecare materie, iar contractele cu câștigătorii vor fi încheiate pe 4 ani. Revenirea la concurența pe piața manualelor școlare vine la un an după ce fostul ministru Liviu Pop a impus monopolul de stat pe editare.

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică actele necesare achiziției de manuale școlare noi. Instituția a publicat pe 28 decembrie 2018, pe edu.ro, proiectul de ordin de ministru privind regimul manualelor școlare, precum și anexele care conțin metodologiile de evaluare a proiectelor de manuale, de gestionare și cumpărare a manualelor declarate câștigătoare.

La licitație vor participa “operatori economici” care vor depune oferte. Contractele cu câștigătorii vor fi încheiate pe 4 ani, la fel ca înainte de impunerea editurii unice, prevăd noile metodologii puse în dezbatere de ministrul Educației.

Etapele cumpărării de manuale noi de către Ministerul Educației:

1. Ministerul va anunța public pe www.edu.ro și pe SEAP (Sistemul electronic de achiziții publice) licitația pentru achiziția de manuale școlare

2. Operatorii economici depun pe platforma SEAP ofertele corespunzătoare proiectelor de manuale școlare în forma precizată prin caietul de sarcini

3. Experții cooptați de CNEE evaluează proiectele de manuale școlare, în baza criteriilor tehnice de calitate

4. Transmiterea către ofertanți a cererilor de clarificări asupra calității proiectului de manual școlar

5. Comunicarea rezultatelor evaluării proiectelor de manuale școlare, la finalizarea procedurii de licitație

6. Depunerea, de către ofertanți, a eventualelor contestații privind rezultatul evaluării proiectelor de manuale școlare și soluționarea acestora

7. Lista proiectelor de manuale care au fost declarate Acceptate la licitație

8. Încheierea acordurilor-cadru de achiziție publică a manualelor școlare cu ofertanții declarați câștigători, în urma realizării selecției și comenzilor de manuale școlare de către unitățile de învățământ

Ministerul Educației este autoritatea contractantă, care organizează licitația. Criteriul de atribuire este “cel mai bun raport calitate-preț”. Licitația deschisă pentru cumpărarea de manuale noi este organizată pe loturi, ca până acum.

Licitația se realizează pe baza criteriilor tehnice de calitate eliminatorii și a ofertei financiare. Modul de acordare a punctajului pentru fiecare criteriu tehnic de calitate și pentru oferta financiară se publică odată cu caietul de sarcini, la momentul postării procedurii de achiziție în SEAP, prevede proiectul de Metodologie.

Criteriile tehnice de calitate contează în proporție de 90%, iar prețul are o pondere de 10% din punctajul total.

Ministerul Educației propune ca Oferta financiară să fie evaluată astfel: pentru cel mai mic preț ofertat se alocă punctajul maxim posibil, de 10 puncte, iar pentru celelalte oferte se acordă un punctaj care se calculează după formula: Punctaj preț = (cel mai mic preț ofertat/preț ofertă) x 10.

Fiecare ofertant poate să participe la licitaţie cu un singur proiect de manual școlar pentru o disciplină, pentru o clasă, filieră, profil, specializare.

Ministerul Educației declară câștigătoare ale licitației proiectele de manuale școlare ale căror punctaje cumulate sunt de minimum 86,50 de puncte. “MEN achiziționează manualele şcolare corespunzătoare unei discipline/modul de pregătire/pentru o clasă/nivel de studiu, filieră, profil, specializare, reprezentând ofertele primilor 3 ofertanţi declaraţi câştigători, în ordinea descrescătoare a punctajului total”, se arată în proiectul de metodologie.

“MEN asigură organizarea licitației deschise în vederea achiziționării manualelor școlare”, stabilește ministrul Educației, în Metodologia de achiziție a manualelor şcolare pe care a pus-o în dezbatere publică.

Ministerul definește următorii termeni, în proiectul de metodologie:

  • “achiziționare de manuale școlare – cumpărarea, din bugetul MEN, a manualelor școlare noi și/sau a manualelor școlare reeditate”
  • “acord-cadru de furnizare a manualelor școlare – acordul încheiat în formă scrisă între MEN şi unul ori mai mulţi operatori economici, care are ca scop stabilirea elementelor/condițiilor esențiale care stau la baza contractelor de achiziție publică ce urmează a fi atribuite pe o perioadă de patru ani”.

Manualul școlar se prezintă în varianta tipărită și în variantă digitală, accesibilă pe www.manuale.edu.ro, prevede Metodologia. Ministerul Educației definește “ofertantul” drept “operator economic care a depus oferte de proiecte de manuale şcolare în cadrul procedurii de atribuire în vederea achiziţiei de manuale şi care are capacitate de realizare și distribuție a manualelor școlare”.

“În baza libertății inițiativei profesionale, cadrele didactice selectează și recomandă elevilor, pentru utilizarea în procesul de predare-învățare-evaluare, doar manuale școlare aprobate de MEN”, se mai arată în document.

Ministerul poate cere noi manuale în următoarele situații, prevede propunerea pusă în dezbatere:

  • “au fost operate modificări la nivelul curriculum-ului național și au fost introduse discipline/module de pregătire noi”
  • “s-au elaborat programe școlare noi pentru anumite discipline/module de pregătire”
  • “există discipline/module de pregătire fără manuale școlare aprobate în sesiunile anterioare”
  • “au fost modificate în proporție de minimum 25% programele școlare la anumite discipline/module de pregătire”

“Proiectele de manuale școlare selectate în urma procesului de evaluare şi achiziţie se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale”, prevede metodologia.

“Manualul şcolar aprobat se utilizează începând cu primul an școlar de după încheierea sesiunii de evaluare”, stabilește Ministerul.

Toate școlile selectează manualele pe care vor să le cumpere și dau comandă prin aplicația SNMS, iar inspectoratele școlare generează un Raport al comenzilor pe județ, după care monitorizează distribuirea manualelor școlare noi din depozitele de carte școlară către unitățile școlare.

Metodologia de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare, în forma în care a fost pusă în dezbatere, prevede următoarele:

  • Evaluarea proiectelor de manuale va fi coordonată, ca și până acum, de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) din subordinea Ministerului Educației
  • Ofertele de manuale vor putea fi depuse de către operatori economici

Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) ar urma să:

  • publice pe site-ul său (www.rocnee.eu) lista disciplinelor pentru care sunt necesare manuale școlare,
  • să lanseze un apel pentru cooptarea de experți (profesori din preuniversitar sau universitar) care să evalueze proiectele de manuale,
  • să selecteze experții evaluatori

Metodologia prevede că “evaluatorii care, în anul precedent, au înregistrat în procesul de evaluare greşeli cu consecinţe asupra calităţii manualului nu mai au dreptul de a se înscrie într-un nou proces de evaluare”.

“Identitatea membrilor comisiei de evaluare şi experţilor cooptaţi este confidenţială şi nu poate fi dezvăluită decât la solicitarea scrisă a instanţelor de judecată”, stabilește Ministerul Educației.

“Rezultatele sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale școlare sunt comunicate la finalizarea procedurii de licitație deschisă, în perioada stabilită prin Calendar”, stabilește Ministerul Educației, în proiectul de Metodologie.

Pentru manualele de Religie, odată cu depunerea proiectelor de manuale școlare pe platforma SEAP, ofertanții au obligația de a depune și avizul cultului respectiv”, prevede documentul.

“Toți profesorii evaluatori care au avut erori în activitatea desfășurată în procesul de evaluare nu vor mai fi selectați în evaluările proiectelor de manuale școlare viitoare și nici în grupurile de lucru pentru elaborarea subiectelor pentru evaluările naționale, bacalaureat, titularizare și definitivare în învățământ”, stabilește Ministerul.

În mod paradoxal, Ministerul Educației este obligat să cumpere manuale școlare noi la clasa a VII-a pentru anul școlar viitor, deși ministrul Andronescu a anunțat oficial că vrea să schimbe din nou programa școlară.

Însă Ministerul trebuie să cumpere manuale noi pentru la anul pentru că instituția a schimbat deja în 2017 programa școlară de gimnaziu. Copiii de clasa a V-a au învățat în anul școlar 2017-2018 după o programă nouă și manuale noi, în anul 2018-2019 programa nouă se aplică la clasa a VI-a și manualele conforme programei sunt pentru prima dată editate de EDP, iar anul școlar viitor copiii trebuie să aibă manuale conforme programei noi care se aplică pentru prima dată la clasa a VII-a.

Amintim că una dintre primele declarații făcute de Ecaterina Andronescu, după ce a fost acceptată de președintele Klaus Iohannis pentru al patrulea mandat de ministru al Educației, a fost chiar legată de manualele unice. “Manualul unic nu a fost o decizie tocmai fericită. Faptul că manualele au arătat așa ar trebui să ne pună pe gânduri. Prin competiție ar crește calitatea manualelor”, a declarat Ecaterina Andronescu pe 20 noiembrie 2018 pentru Știrile Pro TV.

Ca sa fii la curent cu toate noutatile despre Meseria de Parinte nu uita sa:

Sharing is Caring! ❤

******************************************************************

Meseriadeparinte.ro este un blog personal, proprietarul de drept este Ana Maria Mitrus.

Ca vizitator si deci utilizator al blogului confirmi ca ai citit si esti de acord sa respecti TERMENII SI CONDITIILE stabilite de Meseriadeparinte.ro. 

Folosirea acestui blog si a serviciilor continute in el, este gratuita, sub rezerva respectarii de catre vizitatori a acestor termeni si conditii. 

Articolele publicate  pe Meseriadeparinte.ro se afla sub protectia legilor privind drepturile de proprietate intelectuala (cum ar fi – dar nu limitativ la: L8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, L84/1998 privind marcile si indicatiile geografice).

 

Comments

comments

Sharing is caring:

  • Article By :
    Buna, Eu sunt Ana Maria Mitrus, sunt casatorita – cu Cristi, si sunt mama - pentru Alexandra si Andreea. Imi place sa petrec foarte mult timp cu familia mea si sa ma implic in tot ce inseamna cresterea si educatia fetitelor. Imi place sa cos si sa mesteresc, imi place sa citesc si sa aflu lucruri noi si interesante in orice domeniu. Imi plac oamenii care au ceva de spus si de la care pot sa invat ceva. Imi plac animalele, imi place sa merg cu rolele si imi place marea. Ma bucur de viata si sunt recunoscatoare pentru tot ce am.

Random Posts

  • Pateuri gustoase si sanatoase
    Sharing is caring:

    Noi cand prindem o zi frumoasa si libera, obisnuim sa plecam de acasa dimineata si sa ne intoarcem seara. De […]

    Sharing is caring:
  • In weekend mergem la True Artisan Café
    Sharing is caring:

    “Se infierbanta apa si se pune niste cafea proaspat macinata, sa tot fie vreo 2-3 lingurite la o cana cu […]

    Sharing is caring:
  • FOTO – Cum arata interiorul Palatului Episcopal din Oradea după incendiul devastator
    Sharing is caring:

    A fost considerat unul dintre cele mai frumoase palate din țară. Ridicata între anii 1903-1905, clădirea mistuită acum de flăcări […]

    Sharing is caring:
  • Sanatatea nu este totul, insa fara sanatate totul este nimic!
    Sharing is caring:

    Pentru majoritatea dintre noi sanatatea pare sa fie un dat care nu ne preocupa  prea mult, traim fara sa ne […]

    Sharing is caring:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*