Disciplina este acel aspect al creșterii copiilor care dă cele mai multe bătăi de cap majorității părinților.
Ea este, de asemenea, și acel lucru pe care cei mai mulți părinți cred că îl greșesc. Societatea și valorile sale s-au schimbat într-o asemenea măsură încât mulți părinți fie se simt departe de abordările tradiționale, fie nu le văd prea bine, însă, în același timp, sunt foarte încurcați pentru că nu știu cu ce să le înlocuiască.
Există o enormă incertitudine în privința disciplinării – dacă să apelăm la ea, cum să o facem și în ce măsură, și cum să reacționăm față de comportamente nepotrivite astfel încât să le limităm fără să facem uz de putere și să cauzăm astfel o prăpastie ireparabilă între părinte și copil.
Este momentul să privim cu ochi noi semnificația disciplinei și să construim o abordare care să îndeplinească patru obiective majore:
• trebuie să deschidă calea copiilor către autodisciplină;
• copiii trebuie să aibă spațiul necesar pentru dezvoltarea stimei de sine, încrederii în sine și autonomiei;
• trebuie să încurajeze flexibilitatea și inițiativa pentru a-i pregăti pe copii pentru ritmul rapid al schimbărilor din lumea de azi;
• părinții trebuie să considere acceptabilă și ușor de aplicat această perspectivă.
Disciplina în sensul ei optim poate și trebuie să fie văzută ca o forță pozitivă și constructivă.
Ea reprezintă ajutorul oferit de adulți copiilor pentru ca aceștia să învețe să-și controleze și să-șigestioneze comportamentul.
Disciplina implică clarificarea așteptărilor noastre privind modul în care copiii ar trebui să secomporte în diverse situații. Putem face asta construind ghiduri comportamentale sau limite – limitând sau interzicând anumite lucruri, nu de dragul de a interzice, ci pentru a atinge anumite obiective extrem de importante.
Disciplina este, de asemenea,necesară pentru următoarele scopuri:
• pentru siguranța copiilor;
• pentru a-i învăța pe copii să se gândească și la alții, inclusiv lapărinții lor;
• pentru a oferi un mediu predictibil, așadar sigur, în care copiiisă acționeze;
• pentru a-i ajuta pe copii să-și dezvolte o independență con-structivă;
• pentru a clarifica diferența dintre comportamentele acceptabileși cele inacceptabile;
• pentru a demonstra că acțiunile au consecințe;
• pentru a asigura funcționarea fără dificultăți a unui grup, deexemplu a familiei sau a grupului de la școală.
Toți copiii au nevoie de limite, pentru a-i ajuta să-și controleze și să-și gestioneze comportamentul.
Însă obiectivul nostru trebuie să fie o disciplină fără caracter dictatorial – acea disciplină care nu este bazată pe putere și amenințare, ci pe echitate, autoritate legitimă și respect reciproc.
Ca sa fii la curent cu toate noutatile despre Meseria de Parinte nu uita sa:
- Te inscrii la Newsletter (vei primi saptamanal un email cu ultimele articole publicate)
- Dai Like Paginii de FB Meseria de parinte
- Te inscrii in Grupul De FB Meseria de parinte
- Dai Subscribe la canalul de YouTube Meseria de Parinte
******************************************************************
Meseriadeparinte.ro este un blog personal, proprietarul de drept este Ana Maria Mitrus.
Ca vizitator si deci utilizator al blogului confirmi ca ai citit si esti de acord sa respecti TERMENII SI CONDITIILE stabilite de Meseriadeparinte.ro.
Folosirea acestui blog si a serviciilor continute in el, este gratuita, sub rezerva respectarii de catre vizitatori a acestor termeni si conditii.
Articolele publicate pe Meseriadeparinte.ro se afla sub protectia legilor privind drepturile de proprietate intelectuala (cum ar fi – dar nu limitativ la: L8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, L84/1998 privind marcile si indicatiile geografice).
Comenteaza cu contul de FB