Oana Moraru: ”Peste 60% din copiii văzuți sunt deja predispuși la analfabetism funcțional, iar asta se vede încă din anii de grădiniță”

Oana Moraru, profesoară de limba româna, dar cunoscută în special din prisma rolului de consultant educațional, trage un semnal de alarmă bazat pe evaluarea a peste 200 de preșcolari, în doar 6 săptămâni. Fiecare copil a fost însoțit de famile, iar evaluarile au fost efectuate în cadrul unor întâlniri individuale.

Oana Moraru: O treime din copiii care au împlinit 5 ani au probleme de logopedie mari, pronunție sau auz fonematic deficitare

Concluziile cu care vine după acest tur de forță sunt foarte dure și reprezintă un semnal de alarmă atât pentru părinți, dar și pentru educatori, profesori și autorități:

1. 80% din copii nu desenează. Formele pe hârtie sunt în stadiu pre-schematic. Nu avem suficienți educatori în țară, care să înțeleagă cât de hotărâtor este desenul în învățarea citit-scrisului, dezvoltarea atenției, a voinței, a încrederii, a hărților conceptuale, a memoriei procedurale, simțului analitic și a orientării vizual-spațiale.

2. dezvoltarea limbajului este, pentru trei sferturi din copiii văzuți, sub nivelul vârstei. Nu se lucrează suficient, nici în grădinițe, nici în școlile primare, pe exerciții de tip: povestiri după imagini, audiții de povești cu prelucrarea înțelegerii pe cele trei niveluri ale textului, dramatizări, repovestiri, parafrazare, convorbiri pe marginea imaginilor și a textului, citit cu voce tare în clasă, memorizări, exerciții ritmice. O treime din copiii care au împlinit 5 ani au probleme de logopedie mari, pronunție sau auz fonematic deficitare;

3. o treime au probleme de mers în echilibru, coordonare mână-picior, reactivitate la semnal sonor în corp. Nu știu câți dintre educatori știu că mersul în echilibru cu probleme la 5 ani este semnal pentru viitoare probleme de citit-scris, urmărit la tablă, orientare în pagină;

4. Sunt foarte vizibili cei doi ani de școală întreruptă. Dar și mai vizibilă e lipsa noastră de borne în actul didactic. Am scris despre aceleași concluzii și acum 4 ani.

5. După pandemie, peste jumătate din copii au dificultăți relaționale și de stimă de sine. Cei mai afectați sunt copiii care au intrat direct la grupa mare, cu multe întreruperi în primii doi ani de adaptare.

6. În planul achizițiilor școlare, cei mai afectați sunt cei care au pierdut clasa a II-a, anul critic, în care se cam închid ferestrele de oportunitate pentru învățarea cititului conștient, corect și coerent și capacitatea de calcul cu cele 4 operații de bază.

Este alarmant cum irosim atât potențial cognitiv, doar pentru că nu suntem suficient de fermi și procedurali cu introducerea controlată și verificată, în școli și grădinițe, a acestor tipuri de activități menite să regleze din mers posibilele dificultăți de învățare de mai târziu.

Ai grijă de copilul tău și asigură-te că îi pui la dispoziție materiale educaționale și activități care să îi asigure o dezvoltare armonioasă, atât din punct de vedere fizic, psihic, dar și cognitiv.

Comenteaza cu contul de FB

One thought on “Oana Moraru: ”Peste 60% din copiii văzuți sunt deja predispuși la analfabetism funcțional, iar asta se vede încă din anii de grădiniță”

  1. Atat de adevarat si de dureros. Cu educatoarele si invatatoarele ce facem? Daca ar lucra in mediul privat, si 60% din munca lor duce la rezultate nu doar inutile, ci si distructive, nu doar ca ar fi concediate instantaneu, ci ar trebui sa acopere si prejudiciul.
    Dar la noi merg toate din inertie. In timp ce suntem ocupati cu fondul clasei si cadou “la doamna”. Pacat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *