Invatarea experientiala

Sharing is caring:

 “Curajul de a fi diferit este piatra de hotar a intelectului superior”.

Daca am incuraja copiii (si chiar si adultii) sa puna intrebari si sa caute liberi raspunsurile, geniul lor natural ne-ar uimi. Toti copiii sunt observatori originali pana la varsta de 4 ani cand incep sa invete sa-si adapteze mintea pentru un nivel de curiozitate mai scazut.

Acest fenomen justifica partial instabilitatea notorie a coeficientului de inteligenta la copiii sub 4 sau 5 ani. La aceasta varsta testele de acest gen nu sunt luate in considerare, pentru ca un copil la o varsta asa de frageda poate obtine intr-o saptamana 70 de puncte iar in urmatoarea 130, un punctaj corespunzator unui geniu.

Educatorii prefera sa astepte pana cand copilul se stabileste la un anumit nivel, inainte de a incepe testarile adevarate. Din nefericire, la acea varsta majoritatea copiilor deja a invatat ca este rau sa fii un observator original iar rezultatele ulterioare reflecta aceasta idee.

sursa foto

O sa sar de la una la alta dar as vea sa povestesc putin despre Piaget care si-a studiat propria copilarie pentru a determina calea normala de dezvoltare mentala a copilului. El a observat ca puterea de gandire si perceptie a unui copil trece prin mai multe etape dinstinctive: faza senzorial – motorie (0-18 luni), faza pre-opreationala (pana la 7 ani), faza operational concreta (7-11 ani) si faza operatiunilor formale (11-15 ani). Varstele pot varia de la copil la copil.

Copiii trec prin aceste etape angajandu-se in bucle de feedback prelungite, invatand din incercari si greseli. In  a doua etapa de exemplu, undeva pe la 3-4 ani, Piaget a descoperit ca daca torni un apa dintr-un pahar mai mic, dar gros, intr-unul mai inalt dar mai subtire, copilul va crede ca este mai multa apa in paharul inalt, pentru ca nivelul apei este mai mare. Copilului ii va fi chiar teama ca daca vei turna apa inapoi in paharul cel gol, apa va da pe dinafara. El inca nu a invatat inca principiul conservarii calitatii.

Dupa Piaget, problemele apar atunci cand un copil sare peste etapele normale de dezvoltare, adoptand conceptele in mod abstract in loc sa le intuiasca.

Daca, de exemplu, cei maturi si scoala se unesc si il invata pe copil ca apa din pahar ramane in aceeasi din punct de vedere cantitativ indiferent de forma vasului, copilul va avea un concept insusit artificial si nu prin proprie experienta. El va trece peste o etapa importanta a dezvoltarii si fazele urmatoare se vor construi pe un fundament nu tocmai solid. Perceptia copilului in ceea ce priveste persoana sa, ceilalti, lumea si universul ce-l inconjoara, va fi o preceptie eronata si falsa. Dezvoltarea sa de-a lungul anilor ar putea sa fie rau distorsionata.

Evident, este imposibil si uneori chiar periculos ca cei mici sa incerce totul numai din incercari si din greseli. Capacitatea noastra de a invata din experienta altora este unul din lucrurile care determina umanitatea. Dar o astfel de invatare trebuie sa-i permita copilului sa redescopere principiile printr-un proces creativ similar cu cel al descoperitorului original.

De exemplu, Max Wertheimer, parintele psihologiei Gestalt a scos in evidenta faptul ca atunci cand copiii reusesc sa extraga motivul pentru care aria unui paralelogram este lungimea inmultita cu latimea, ei nu numai ca isi amintesc formula mai bine decat ceiallti copii care o invata pe de rost, dar le este mult mai usor sa descopere singuri cum sa calculeze ariile altor figuri geometrice.

Din acest motiv Piaget a fost cu adevarat alarmat de modul in care teoriile sale au fost folosite pentru a justifica programele de invatare supraincarcate care bombardeaza copiii cu informatii de tot felul in loc sa le permita sa invete conceptele din experienta, intr-o ordine naturala.

Nu este o intamplare faptul ca cele mai mari genii au aratat o totala lipsa de respect fata de opiniile conventionale. Iar Einstein explica foarte simplu acest lucru: “Majoritatea descoperirilor se datoreaza faptului ca majoritatea autorilor lor nu au fost niciodata la scoala si de aceea si-au pastrat talentul atat de rar de a gandi liber“.

Asa-i ca v-am trezit interesul si ati vrea sa stiti la ce descoperiri facea Einstein referire?

To be continued… 🙂

Sharing is caring:

Comments

comments

  • Article By :
    Buna, Eu sunt Ana Maria Mitrus, sunt casatorita – cu Cristi, si sunt mama – de Alexandra si Andreea. Imi place sa petrec foarte mult timp cu familia mea si sa ma implic in tot ce inseamna cresterea si educatia fetitelor. Imi place sa cos si sa mesteresc, imi place sa citesc si sa aflu lucruri noi si interesante in orice domeniu. Imi plac oamenii care au ceva de spus si de la care pot sa invat ceva. Imi plac animalele, imi place sa merg cu rolele si imi place marea. Ma bucur de viata si sunt recunoscatoare pentru tot ce am.

Random Posts

  • Ce facem cand vedem un adult care abuzeaza un copil?
    Sharing is caring:

    E o intrebare pe care mi-am pus-o de multe ori si la care nu am gasit inca raspuns. Cred ca […]

    Sharing is caring:
  • Cum ii incurajam pe copiii care vor sa stie tot
    Sharing is caring:

    Dezvoltarea inteligentei copiilor nostri este unul dintre lucrurile care ne preocupa cel mai mult, inca de la nastere. Cu totii […]

    Sharing is caring:
  • “Fondul Stiintescu” pentru profesori
    Sharing is caring:

    Mai stiti profii aia misto de care va aduceti aminte cu drag pentru toate lucrurile care v-au invatat? Sau care […]

    Sharing is caring:
  • Sfantul Alexandru este praznuit pe 30 august
    Sharing is caring:

    Sfantul Alexandru a fost episcop in Constantinopol in timpul imparatului Constantin cel Mare (313-337). A participat la Sinodul I Ecumenic […]

    Sharing is caring:

One thought on “Invatarea experientiala

  1. Decent Facts and techniques, thanks for sharing. For the purpose of citizens who require to drop those pounds pretty fast, attempt our website for the largest opportunity to get fit very fast.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*