Afla de ce este atat de importanta perioada de la 2 la 7 ani pentru dezvoltarea creierului copiilor
Experientele bogate – de la joc la arte si relatii – formeaza fundamental dezvoltarea unui copil mic.
Cand Albert Einstein era copil, nimeni nu ar fi anticipat contributiile remarcabile pe care le va aduce stiintei. Dezvoltarea limbajului a fost intarziata, fiind un motiv de ingrijorare majora pentru parintii sai. Sora sa a marturisit odata ca Einstein „a avut o dificultate atat de mare in ceea ce priveste limbajul, incat cei din jur se temeau ca nu va invata niciodata”.
Cum a trecut acest copil de la potentiale intarzieri de dezvoltare la a deveni, ei bine, Einstein?
O parte din raspunsul la aceasta intrebare este simbolizata prin doua cadouri pe care Einstein le-a primit de la fiecare parinte cand avea 5 ani. Cand Einstein a stat toata ziua in pat din cauza unei boli, tatal sau i-a dat o busola. Pentru Einstein, a fost un dispozitiv misterios care i-a starnit interesul pentru stiinta.
La scurt timp, mama lui Einstein, care era un pianist talentat, i-a dat lui Einstein o vioara. Aceste doua daruri au provocat creierul lui Einstein in moduri distincte la momentul potrivit. Creierul copiilor se dezvolta in anumite perioade critice. Primul moment apare in jurul varstei de 2 ani, iar un al doilea in timpul adolescentei. La inceputul acestor perioade, numarul de conexiuni (sinapse) intre celulele creierului (neuroni) se dubleaza.
Copiii de doi ani au de doua ori mai multe sinapse decat adultii. Deoarece aceste conexiuni intre celulele creierului sunt locul in care are loc invatarea, de doua ori mai multe sinapse permit creierului sa invete mai repede decat in orice alt moment al vietii. Prin urmare, experientele copiilor in aceasta faza au efecte durabile asupra dezvoltarii lor. Aceasta prima perioada critica de dezvoltare a creierului incepe in jurul varstei de 2 ani si se incheie in jurul varstei de 7 ani. Ofera o prima oportunitate de a pune bazele unei educatii holistice pentru copii.
Patru moduri de a maximiza aceasta perioada critica includ:
- incurajarea dragostei pentru invatare
- concentrarea pe cat mai mult experiente din domenii diferite, in loc de excelenta intr-un singur domeniu
- acordarea atentiei inteligentei emotionale
- tratarea educatiei copiilor mici doar ca un precursor al invatarii „reale”
Conecteaza-te ca sa fii la curent cu toate noutatile. Click pe butonul de mai jos:
Incurajeaza dragostea de a invata
Copiii mici trebuie sa se bucure de procesul de invatare in loc sa se concentreze asupra performantei. Educatorii si parintii pot accentua bucuriile de a incerca noi activitati si de a invata ceva nou. Trebuie sa ii ajutam pe copii sa inteleaga ca greselile sunt o parte normala a invatarii.
Aceasta perioada este, de asemenea, momentul pentru a stabili o mentalitate de crestere – credinta ca talentele si abilitatile sunt dezvoltate prin efort in loc sa fie fixate in mod innascut. Educatorii ar trebui sa evite etichetarea copiilor sau sa faca declaratii universale despre capacitatea lor. Chiar si complimente precum „Esti atat de inteligent” sunt contraproductive. In schimb, accentueaza persistenta si creeaza spatii sigure pentru invatare. Copiii vor invata sa iubeasca invatarea daca aratam entuziasm fata de proces, mai degraba decat sa ne fixam pe rezultate.
Concentrati-va pe experiente in diferite domenii nu pe excelenta intr-unul singur
O modalitate de a evita concentrarea asupra rezultatelor in timpul acestei faze de dezvoltare este de a sublinia amploarea dezvoltarii abilitatilor peste profunzime. Expunerea copiilor la o mare varietate de activitati pune bazele dezvoltarii abilitatilor intr-o serie de domenii. Acesta este momentul pentru a implica copiii in muzica, lectura, sport, matematica, arta, stiinta si limbi. In cartea sa Range, David Epstein sustine ca amploarea experientei este adesea trecuta cu vederea si subapreciata. Concentrarea pe excelenta intr-o singura activitate poate fi adecvata la un moment dat in viata. Dar oamenii care prospera in lumea noastra in schimbare rapida sunt cei care invata mai intai sa atraga din mai multe campuri si gandesc creativ si abstract. Cu alte cuvinte, societatea noastra are nevoie de persoane cu experiente in multe domenii. Experientele diferite sunt de mare importanta pentru copiii cu varste cuprinse intre 2 si 7 ani. Creierele lor in curs de dezvoltare sunt gata sa se imbibe intr-o gama larga de seturi de abilitati. Aceasta „perioada de esantionare”, asa cum o numeste Epstein, este integrala. Exista suficient timp pentru ca acestia sa se specializeze mai tarziu.
Nu treceti cu vederea inteligenta emotionala
Da, vrem ca cei mici sa citeasca bine si sa invete fundamentele matematicii. Dar nu ar trebui sa ignoram inteligenta emotionala. Avantajele invatarii in aceasta prima perioada critica de dezvoltare a creierului ar trebui sa se extinda la abilitatile interpersonale, cum ar fi bunatatea, empatia si munca in echipa. Daniel Siegel si Tina Payne Bryson explica importanta dezvoltarii empatiei copiilor in cartea lor “The Whole-Brain Child”. Empatia incepe cu recunoasterea sentimentelor. Prin urmare, ei sugereaza sa ii ajutam pe copiii din aceasta grupa de varsta sa isi eticheteze mai intai emotiile („Ma simt trist”) si apoi sa povestim impreuna despre ceea ce i-a facut sa se simta asa („Ma simt trist pentru ca am vrut inghetata si ai spus ca nu”) . Odata ce copiii practica recunoasterea emotiilor, educatorii pot incepe sa puna intrebari care ii incurajeaza sa ia in considerare sentimentele altora. O modalitate de a incuraja ingrijirea pentru ceilalti este includerea copiilor in ceea ce fac adultii pentru ceilalti. Chiar si permiterea copiilor mici sa ajute la treburi ii poate face sa fie mai utili si mai atenti.
Nu tratati educatia copiilor mici doar ca un precursor al invatarii „reale”
Creierul copiilor poate absorbi in mod unic informatii in aceasta faza critica. Daca inteligenta este definita ca fiind capacitatea de a invata, copiii cu varste cuprinse intre 2 si 7 ani pot fi cei mai inteligenti oameni de pe planeta. Cercetarile sugereaza ca unele abilitati nu pot fi invatate aproape la fel de bine dupa aceasta prima perioada critica de dezvoltare a creierului. De exemplu, cercetarile arata ca toti copiii din aceasta categorie de varsta sunt cei mai potriviti sa invete tiparele de dezvoltare a limbajului, permitandu-le sa stapaneasca o a doua limba la acelasi nivel ca o limba materna. Cu toate acestea, odata ce copiii implinesc varsta de 8 ani, competenta lor de invatare a limbilor straine scade, iar a doua limba nu se vorbeste la fel de bine ca si cele native. Acelasi efect de varsta se gaseste atunci cand inveta abilitati muzicale, cum ar fi tonul perfect. Este de remarcat faptul ca parintii lui Einstein nu l-au inscris la lectii de fizica – domeniul care l-ar conduce la un Premiu Nobel. In schimb, tatal lui Einstein l-a inclus in munca sa de inginer. Mama lui l-a inscris la lectii de vioara pentru ca dorea ca el sa iubeasca si sa aprecieze muzica. Ambele activitati au contribuit la dezvoltarea mintii sale tinere in mod holistic. Este tentant sa ne gandim la educatia timpurie ca la un precursor al educatiei „reale”. Dar acestia pot fi anii care conteaza cel mai mult.
Meseriadeparinte.ro este un blog personal, proprietarul de drept este Ana Maria Mitrus.
Ca vizitator si deci utilizator al blogului confirmi ca ai citit si esti de acord sa respecti TERMENII SI CONDITIILE stabilite.
Folosirea acestui blog si a serviciilor continute in el, este gratuita, sub rezerva respectarii de catre vizitatori a acestor termeni si conditii.
Articolele publicate pe Meseriadeparinte.ro se afla sub protectia legilor privind drepturile de proprietate intelectuala (cum ar fi – dar nu limitativ la: L8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, L84/1998 privind marcile si indicatiile geografice).
Comenteaza cu contul de FB