Personajele basmelor: Monstrul / Balaurul

Prima parte “Basmele terapeutice”

Simbolismul Monstrului ne poarta spre reprezentarile unor straturi profunde ale inconstientului. Inconstient strafund, haos al începuturilor, înca nescindat în polaritate masculina si feminina.

Se pot regrupa sub o unica semnificatie simbolica toate figurile basmelor care au drept caracteristica devorarea, nu cea provocata de foame, ci cea care urmareste distrugerea. Aceste figuri nu sunt niciodata pregnant masculine sau feminine. Sunt o entitate nediferentiata sexual, oarba, inconstienta, brutala, care actioneaza dintr-o nevoie incomprehensibila ori pentru ca aceasta îi este functia.

În cazul balaurilor, de exemplu, traditia chinezeasca distinge intre Balaurii Cerului, Balaurii Apei sau ai Pamântului, deosebind balaurii care scuipa foc de cei care devoreaza. Daca principala lor caractelistica este devorarea, sunt considerati balauri feminini sau si mai bine fara gen,  îsi au salasul în apa, în pesteri, în adâncul padurii, în cele mai întunecate unghere din pântecul pamântului.

Atributul de “feminin”, atunci când este aplicat straturilor profunde ale inconstientului, se refera eventual la rolul de generator al oricarei forme de existenta, neindicând femininul diferentiat, contrapus unui masculin la fel de diferentiat, intrucat la acest nivel de profunzime sciziunea celor doua polaritati nu s-a petrecut înca.  Avem atunci Monstrul hermafrodit, care se regenereaza singur, fiind totodata masculin si feminine  mama si tata siesi. Pe de o parte, reprezinta forta obscure a inconstientului plimordial, din care constiinta se lupta sa apara,  pe de alta reprezinta însusi nucleul energiei creatoare primordiale.

Constiinta solara duce la inceput o îndelungata batalie pentru a se diferentia de tenebrele haosului primitiv, de Monstrul care mereu ameninta sa o absoarba. Pe de alta parte însa, Monstrul este din punct de vedere simbolic  sursa primordial de viata, elementul de prefacere, paznicul celor mai pretioase comori, iar acest aspect îl regasim si in basme.

Nu numai in basme, ci si în toate miturile si legendele, procesul transformarii este reprezentat ca o moarte urmata de o renastere. Imaginile utilizate cel mai frecvent pentru a reprezenta aceasta transformare simt chiar cele ale devorarii Eroului de catre Monstru, actiune premergatoare renasterii acestuia sau coborârii Eroului în lumea tenebrelor, de unde se intoarce invingator.

Iona din Biblie ajunge în pantecul balenei, la fel si Pinocchio, Ulise coboara în Infern, la feI ca si Dante. In cadrul riturilor initiatice, novicele trebuie sa treaca mai întâi printr-o moarte simbolica, pentru a renaste la un superior al evolutiei spirituale.

Alte personaje  Regina, mama mireluiMama vitregaZanaBatranica cea bunaMonstrul/BalaurulIngerul

sursa foto 

Comenteaza cu contul de FB

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *