De ce nu vrea Ministerul să reglementeze învățământul privat? Interesele cui le apără?
”Devine evident că Ministerul nu mai vrea să reglementeze învățământul privat – deși este dator din punct de vedere legal, iar serviciul public de educație trebuie oferit nediscriminatoriu. Probabil, ca răspuns la presiunile anumitor patroni de școli private (care văd educația exclusiv ca afacere și nu ca serviciu public), se iau toate măsurile posibile pentru maximizarea profitului acestor ”antreprenori de succes” (cum se consideră ei) – de exemplu:
– ARACIP făcută țăndări (pentru că nu răspundea la comenzile privaților și pentru că era, cum spune noul președinte, prea independentă).
– Abrogarea ordinului de ministru care reglementa numirea directorilor pentru toate unitățile de învățământ și emiterea unuia doar pentru școlile de stat (că da, vrem democrație, dar nu pentru căței).
Mai are cineva dubii ale cui interese le apără Ministerul Educației? Unitățile private să înflorească, la fel ca firmele de casă (abonate la contacte grase) și sinecurile pentru neamuri, amante și prieteni (care merg ca unse, indiferent cine e la putere). Pentru ei statul va funcționa, întotdeauna, impecabil.
Iar pentru ceilalți, fără pile la Partid, ”stat eșuat”. Pentru milioanele de elevi, profesori și părinți din sistemul public de educație: ”atât s-a putut”, ”nu sunt bani”, ”am făcut tot ce se putea face, dar…”.
ARACIP (Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii Învăţământului Preuniversitar) realizează evaluarea externă a calității educației din școli și din grădinițe. Astfel că orice unitate de învățământ din mediul preuniversitar pentru a funcționa legal trebuie să primească acreditare sau autorizare de la ARACIP. Printre standardele cerute de ARACIP școlilor se află: dotarea corespunzătoare a sălilor de clasă, asigurarea de servicii medicale și de consiliere, protecția împotriva incendiilor sau accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități. Alte standarde se referă la existența de laboratoare de informatică sau a cabinetelor medicale ori la numărul de profesori calificați.