Psih. Monica Bolocan, Doctor în Psihologie – De ce evaluările psihologice în limba engleză pot schimba parcursul educațional al copiilor
Tot mai multe familii din România aleg școli internaționale pentru copiii lor sau îi pregătesc pentru studii în străinătate. În acest context, evaluările psihologice în scop psihoeducațional realizate în limba engleză au devenit o necesitate. Aceste evaluări oferă copiilor șansa de a-și cunoaște adevăratul potențial, sau de a beneficia de condiții echitabile la examene și de a primi sprijin personalizat pentru o dezvoltare armonioasă atunci când este necesar.
Pentru numeroși elevi, dificultățile de învățare nu țin de lipsa de inteligență sau de efort, ci de provocări ascunse precum dislexia, discalculia sau probleme de emoționale O evaluare psihologică în scop psihoeducațional în limba engleză poate identifica dacă performanța școlară este la nivelul așteptat conform potențialului cognitiv al copilului, și explică de ce un copil întâmpină dificultăți de învățare sau de adaptare la mediul școlar. În mod obișnuit, acest tip de evaluare se face în baza unei recomandări din partea școlii. Profesorii sesizează atât punctele tari cât și punctele slabe și riscurile educaționale ale unui copil, și decid necesitatea unei evaluări psihologice complexe, fie în scop psihodiagnostic, fie în scop psihoeducațional.
Acest tip de evaluare psihologică este esențial mai ales pentru elevii care se pregătesc de examene internaționale (GCSE, A-Levels, IB). Consiliile de examinare acceptă doar rapoarte detaliate, standardizate și redactate în limba engleză pentru a acorda facilități precum: timp suplimentar, pauze, posibilitatea utilizării calculatorului sau evaluarea orală.
„Raportul de evaluare psihologică în scop psihoeducațional poate fi decisiv. Nu este doar un document, ci o probă oficială recunoscută de școlile și comisiile internaționale, care garantează elevilor acces la măsurile de acomodare sau de compensare la care au dreptul, pe baza principiului egalității de șanse”, explică Monica Bolocan psiholog Neuroaxis, Doctor în Psihologie.
În cadrul testărilor se utilizează baterii complexe de testare a abilităților cognitive (WISC IV, WISC V UK, WAIS IV UK, NEPSY II etc), al căror rezultat este corelat cu rezultatele la testele educaționale. Se adaugă chestionare complexe de evaluare a comportamentului și stării emoționale a copilului completate atât de părinți cât și de școală (spre exemplu, BASC 3).
O evaluare psihologică în scop psihoeducațional nu este o evaluare a stării de sănătate mintale, și nu poate diagnostica ADHD / deficitul de atenție, autismul, tulburările specifice de învățare sau de dezvoltare, sau o tulburare emoțională (ex: anxietate, depresie, etc). Testele utilizate în acest tip de evaluare pot identifica dacă există indicii ale acestor afecțiuni, însă, pentru psihodiagnostic, este nevoie de o evaluare psihologică clinică / neuropsihologică. Evaluarea neuropsihologică acoperă toate ariile de funcționare psihologică: funcții cognitive (inteligență/IQ, limbaj, atenție, functionare executiva, memorie și învățare, procesare vizuospatială etc), comportament și stare emoțională, personalitate, funcționare adaptativă. Evaluarea adresează o arie largă de afecțiuni psihologice (ADHD/ADD, autism, tulburări de dezvoltare, tulburări emoționale precum anxietatea și depresia, tulburarea obsesiv-compulsivă, tulburări de personalitate etc), precum și probleme generale de adaptare și funcționare școlară/academică și socială.
Această evaluare ajută atât la înțelegerea dificultăților emoționale și comportamentale ale copilului/adolescentului acasă, la școală, sau în relațiile sociale, cât și la stabilirea unor măsuri specifice de sprijin la școală și a nevoilor de intervenție sau psihoterapie. Pentru evaluările psihologice sunt utilizate instrumente standardizate (baterii de teste, chestionare), validate științific, dezvoltate de specialiști de renume internațional din SUA/UK și utilizate de profesioniștii în domeniul psihologiei educației din intreaga lume.
Miza unei evaluări psihologice în scop psihoeducațional este foarte importantă. În lipsa unei evaluări standardizate, un elev riscă să fie refuzat atunci când solicită condiții speciale la examene. În alte cazuri, evaluarea dezvăluie supradotarea cognitivă sau nevoi educaționale speciale ce pot direcționa copilul către programe avansate sau intervenții adaptate. „Nu evaluăm doar performanța. Îi ajutăm pe elevi și pe familiile lor să găsească soluții, pentru ca fiecare copil să aibă șansa de a-și valorifica potențialul, indiferent de provocările cu care se confruntă”, concluzionează psiholog Monica Bolocan, Doctor în Psihologie.



