Voi știți ce sunt testele de literație?
Mereu auzim vorbindu-se despre analfabeți funcționali și, chiar dacă avem o oarecare idee despre ce înseamnă, cred că mulți dintre noi nu știm cu exactitate definiția corectă și completă a acestui fenomen.
Ce este alfabetizarea?
Cel mai frecvent, alfabetizarea este definită ca abilitatea de a citi și de a scrie. Dar aceste abilități diferă în funcție de culturi și de contexte, și se schimbă în mod constant.
De exemplu, în prezent, ”citirea”, cuprinde atât materiale tipărite, cât și suporturi vizuale digitalizate. O persoană în vârstă care poate citi presa tipărită, se poate să nu reușească să descurce pentru a obține niște informații de pe internet.
De ce este importantă alfabetizarea?
Avem nevoie de alfabetizare pentru a ne desfășura viețile de zi cu zi în condiții bune. Gândiți-vă de câte ori folosiți propriile abilități de citire, nu doar atunci când vine vorba despre cărți și lectură ci și atunci când sunteți la volan, când călătoriți cu avionul ori chiar când folosiți telefonul. Să nu uităm că banalele apeluri telefonice au fost înlocuite de mesajele scrise, astfel încât, comunicarea bazată pe texte face cu atât mai importantă capacitatea de a citi.
A putea citi și a putea scrie, a înțelege comunicarea în toate formele ei, înseamnă a putea ține pasul cu evenimentele actuale și a înțelege conjuncturile care modelează lumea în care trăim.
Alfabetizarea copiilor mici
Încă din primele zile de viață, copiii încep fascinantă călătorie spre alfabetizare. Abilitățile necesare sunt cultivate în primul rând de familie iar apoi prin comunități:
- Copilul râde sau plânge pentru a comunica cu părinții săi
- Începe să spună primele cuvinte
- Învață să interpreteze simbolurile din jurul său
- Merge la grădiniță unde învață cântece și poezii
Alfabetizarea copiilor de vârstă școlară
Odată ajunși la vârsta începerii școlii, copiii sunt integrați în sistemul de dezvoltare a abilităților de scriere și citire. Încep să parcurgă tot procesul de învățare, interacționând cu multe forme diferite de text (în ambele forme tipărite ori digitale) și folosesc cuvinte imagini și grafică. Cu alte cuvinte, elevii încep să învețe.
Odată cu absolvirea anilor de școală, elevii își perfecționează în continuu toate abilitățile fundamentale, atât de memorare dar mai ales de clasificare și utilizare a vastelor informații care le sunt predate.
Dezvoltarea alfabetizării are loc cu fiecare materie studiata, cu fiecare noțiune învățată și cu fiecare domeniu abordat. Chiar dacă putem spune că bazele alfabetizării au loc în școală, dezvoltarea acesteia se produce în fiecare aspect al vieții noastre. Interacționăm cu alte persoane purtând o conversație, citim hărți, analizăm informațiile din media, scriem poezii ori postăm pe rețelele sociale.
Conecteaza-te ca sa fii la curent cu toate noutatile. Click pe butonul de mai jos:
Masurarea nivelului de alfabetizare
Capacitatea unei persoane de a procesa un text complex, chiar de la prima vedere, este cunoscută ca literație. Competențele de literație reprezintă derularea unui proces etapizat de analiză a informațiilor citite, astfel:
- Citirea textului
- Înțelegerea textului citit
- Realizarea conexiunilor între informațiile găsite în text cu ceea ce cunoșteștea înainte de a citi textul
- Formarea unui punct de vedere în raport cu textul și de a-l exprima în scris sau oral
- Utilizarea informațiilor/cunoștințelor obținute, în diverse situații dinv iața reală
Competențele de literație stabilesc nivelul de alfabetizare al unei persoane și se împart în trei categorii:
- Literația de bază: cunoașterea și utilizarea elementele de scriere și de citire (corespunde nivelului 1 din cadrul testelor PISA.)
- Literația funcțională: înțelegerea noțiunilor scrise și vorbite pentru integrarea și funcționarea în societate (corespunde nivelului 3-4 din testele PISA)
- Literația multiplă: utilizarea și aplicarea competențelor de înțelegere și de conexiune între informațiile noi cu cele cunoscute, cu scopul de a produce, de a interpreta și de a evalua critic textul citit (corespund nivelul 5 din testele PISA)
Măsurarea competențelor de literație nu este o practică obișnuită în sistemul de învățământ public romanesc. Dar, deoarece este importantă identificarea cât mai devreme a elevilor care se situează în zona de analfabetism funcțional sau într-o zonă adiacentă de risc, putem folosi în mod gratuit Testele de literație oferite de Brio®.
Antrenamentul național pentru îmbunătățirea scorului țării noastre la nivel internațional este cu atât mai important, cu cât cel mai recent raport PISA, realizat în anul 2018, arată procente îngrijorătoare pentru România: 44% analfabetism lingvistic, 44% analfabetism numeric, 45% analfabetism știintific.
Brio® este prima și singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Testele de literație oferite, au fost elaborate pentru a evalua nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor români și de a identifica zonele cu dificultăți unde este necesar să se intervină de către profesori.. Astfel de teste pot fi aplicabile de la clasa întâi la cel puțin clasa a opta, sunt digitalizate pentru o scalare optimă și pot fi realizate în mod repetat.
„Testarea reprezintă baza intervențiilor remediale la nivel individual și comunitar, ce oferă un diagnostic atât al severității problemei, cât și al cauzelor ei, ajută la identificarea elevilor problematici sau potențial problematici, informează, monitorizează și pune la dispoziție date pentru finalizarea cu succes a intervenției.
Avem încredere în instrumentul pe care îl punem la dispoziție atât elevilor, cât și cadrelor didactice și încurajăm cadrele didactice să ne sprijine inițiativa prin înrolarea unui număr cât mai mare de elevi pentru efectuarea acestor teste.
Miza este pentru întreaga școală românească de a-și demonstra evoluția, este șansa României ca prin astfel de teste să aibă parte de o repetiție generală și un antrenament cuprinzător înainte de debutul culegerii de date pentru următorul val al testelor PISA ce vor fi susținute anul viitor”, adaugă Dragoș Iliescu.