Va plac reclamele? Mai ganditi-va!
In 1954 un cinematograf din Fort Lee, New Jersey, a experimentat publicitatea facuta sub forma de flash-uri intre doua reprezentatii, timp de 6 saptamani, la initiativa lui James Vicary. Mesaje precum “ti-e foame? Mananca floricele” si “Beti Coca Cola” apareau pe ecran timp de 40 de milisecunde, mult prea rapid pentru a fi observate de public. Totusi, in timpul celor 6 saptamani de testare, vanzarile de floricele au crescut cu 57.7 procente, iar cele de Coca cola cu 18.1 procente. Dezvaluirea publica a experimentului a dus la nenumarate cererei de scoatere a lui in afara legii. Totusi, plangerile s-au stins rapid si practica nu a mai fost interzisa. Reclama subliminala ramane si astazi o industrie de multimiliarde de dolari.
Un mesaj simplu, spunand “Ti-e foame? Mananca floricele” ar fi avut cu greu vreun efect asupra publicului daca ar fi fost proiectat pe ecran timp de 3 secunde. Oamenii ar fi citit, ar fi cascat gura si ar fi ignorat mesajul. Numai atunci cand trece de constient poate avea o influenta mult mai mare asupra creierului decat informatia perceputa constient.
Daca va surprindeti uneori, facand lucruri care va uimesc si pe voi, daca mancati sau consumati produse pe care nu le agreati in mod constient, daca va treziti cumparand lucruri de care nu aveti nevoie, poate acum veti afla o parte din raspunsul la intrebarile pe care vi le puneti :).
Majoritatea mesajelor subliminale sunt legate de sex si putere, asa cum se vede si in pozele de mai jos.
Dar cel mai infricosator este ca unele mesaje nu pot fi vazute in mod constient.
Faptul ca suntem adulti si ca ne facem alegerile in mod mai mult sau mai putin constient, ne duce la o vorba din popor: “ce-si face omul cu mana lui se cheama lucru manual”.
Problema cea mai mare este ca aceste mesaje subliminale nu ii ocolesc nici pe cei mici. Aflati la o varsta inocenta si foarte receptiva, ei sunt in mare masura cei care consuma cea mai mare parte a bugetului unei familii. Dupa legalizarea reclamelor pentru copii, o intreaga lume a fost deschisa comerciantilor, liberi sa transforme puternicul atasament emotional al copiilor intr-un profit fara precedent.
Subiectul copii -reclame – TV este mult prea vast ca sa ii acord doar cateva randuri intr-un articol general. Am sa revin cu un articol foarte interesant exclusiv pe aceasta tema, dar pana atunci va las cu un mic preview despre presiunile care apasa asupra fetitelor.
Poate va intrebati de ce exista in lume o discrepanta atat de mare intre salariile femeilor si ale barbatilor? De ce femeile “TREBUIE” sa fie frumoase si destepte iar barbatii doar barbati? :). Sa nu ma acuzati de feminism, pentru ca nu e cazul, dar faptele sunt fapte. Inca de mici fetitelor li se induc aceste valori, iar cele mai elocvente exemple sunt desenele Beauty and the Beast, Alladin, Shreck etc. In majoritatea acestor filme personajele feminine sunt frumoase, cu forme si masuri ireale dar cu toate acestea, iubesc si sunt supuse personajelor masculine care lasa mult de dorit din punct de vedere fizic in general dar si al inteligentei de multe ori :).
Enjoy!
[youtube Ei6JvK0W60I nolink]