Am spus Da creativitatii si povestilor
Cand mi s-a propus sa pun in scena una dintre povestile castigatoare in cadrul Campaniei “Spune Da Creativitatii”, am fost atat de incantata incat am spus si eu “Da” fara sa ma gandesc prea mult 🙂 . Apoi au inceput sa ma ia indoielile, intrebandu-ma multe nopti la rand ce-o fi fost in capul meu sa accept asa o propunere nebuneasca si ce-o sa ma fac eu pe scena?
Din fericire niciuna dintre temerile mele nu a avut temei. Cand am vazut atatia parinti si copii in sala si dupa ce am vorbit cu multi dintre ei si am auzit ca au venit special ca sa ma vada si sa ma sustina, am reusit sa imi duc la indeplinire cu succes micul meu rol din sceneta despre aventurile Dorei.
Dar ca sa incep cu inceputul: asa cum probabil stiti, pe 10 noiembrie a avut loc Conferinta Social Moms „Spune Da creativității!” susținută de Danonino, care a încheiat campania cu același nume prin punerea în scenă a 5 piese de teatru scrise de copii.
„Actorii” ce au dat viață pieselor de teatru alaturi de mine, au fost: Ela Crăciun, Dan Cruceru, Anca Serea Sînă și Mihai Dragomirescu (bloggeri de parenting) si Ioana Ginghină care ne-a ajutat enorm cu experienta ei de actrita.
Evenimentul a avut și o componentă de parenting susținută de Otilia Mantelers și o componentă de nutriție susținută de Luiza Pîrvu.
Scenetele câștigătoare care au fost puse în scenă au fost răsplătite cu premii din partea Danonino și cu aplauzele celor 150 de părinți și copii aflați în sală:
- Dincă Minodora – „Descoperim…joaca și insectele” pusă în scenă de Ela Craciun, blogger @elacraciun.ro și Ioana Ginghină
- Elena Dobrete – „Dino piratul și prințesa mării Amedeea” pusă în scenă de Dan Cruceru, blogger @taticool.eu și Ioana Ginghină
- Elena Iacovete – „Dino piratul și marea provocare” pusă în scenă de Anca Serea Sînă, blogger @voios.ro Dan Cruceru și Ioana Ginghină
- Gheorghe Livia – “Aventurile Dorei care lipsea de la școală” pusă în scenă de subsemnata și Ioana Gighină
- Gheorghe Costin – “O aventură rutieră” pusă în scenă de Mihai Dragomirescu, tăticu’ lu’ Urbankid.ro și Ioana Ginghină
Otilia Mantelers, Expert în parenting, ne-a vorbit despre rolul poveștilor în dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor. „ A fost odată ca niciodată” sunt cuvintele care ne introduc într-un fel de transă, realitatea se suspendă și orice este posibil. Se creează cadrul propice pentru a învăța despre valori, pentru a simți. Acesta este unul dintre rolurile poveștilor, ne permit să simțim, să vindecăm răni și să găsim puterea de a trece mai ușor peste situațiile dificile.
Nouă, părinților, ne este teamă să citim părțile negative din povești, însă este bine să facem asta până la o anumită vârstă. Dupa aceea, ei vor să simtă în poveste că viața are și o parte mai grotescă. Copiii vor să trăiască teama cu ajutorul poveștilor. De aceea, primii oameni care au scris au folosit ca tema părțile întunecate ale omului și ale lumii și vorbeau despre fricile noastre.
Ce se întâmplă în creierul nostru atunci când povestim? Cele două emisfere colaborează – emisfera stângă, responsabilă cu logica, ne face să înțelegem sensul cuvintelor, iar partea dreaptă responsabilă cu emoțiile ne face să trăim cuvintele din poveste, să le simțim din punct de vedere emoțional.
Rolul vindecător al poveștilor vine din faptul că atunci când cel mic este implicat în poveste, creierul lui crede că se întâmplă aievea, așa cum vrea el. În poveste totul este posibil. Copilul poate controla deznodământul propriei povești și îi dă curajul să pună în aplicare ceea ce și-a imaginat.
Luiza Pîrvu, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice ne-a prezentat mai multe sugestii creative de gustări sănătoase. Astfel am aflat că orice aliment poate lua o formă specială, care să îi determine pe cei mici să îl accepte. O poveste frumoasă și interesantă o să trezească interesul pentru orice aliment nou și sănătos.
În plus, am aflat că putem profita de plăcerea copiilor de afla „curiozități” despre orice. Le putem povesti despre asemănările dintre anumite alimente și organe pe care le ajută să funcționeze optim. De exemplu: structura cașcavalului seamănă cu structura oaselor pe care le ajută să fie puternice, secțiunea unei ciuperci seamănă cu urechea umană a cărei bună funcționare o susține etc.
Copiii au participat la ateliere creative susținute de prietenii noștri de la Teatrul Ion Creangă și Learning Hub. Cei mici au ascultat „Povești din grădina de legume”, într-un spectacol-atelier interactiv, și apoi au construit personaje din legume și fructe. Cei care au preferat un experiment de fizică distractivă au putut participa la „Povestea bulei de aer”.
Campania „Spune Da creativitatii” s-a desfășurat pe o perioadă de două luni și a avut ca obiectiv încurajarea creativității copiilor și susținerea rolului poveștilor în dezvoltarea cognitivă și emoțională a acestora.
Campania s-a bucurat și de susținerea Direcției Generale de Poliție a Municipiului București și Inspectoratului Școlar București care au contribuit cu scenete scrise de copii, dintre care două au fost premiate.
Evenimentul a fost moderat de Ioana Ginghină, actriță și fondator MiniArtShow.
Conferința s-a transmis LIVE pe socialmoms.ro și www.desprecopii.com și a fost urmarită online de peste 16.000 de părinți, iar înregistrarea va fi disponibilă pe socialmoms.ro.
Parteneri media: desprecopii.com, qbebe.ro, mamicamea.ro, sfatulmamicilor.ro, gokid.ro, kidsnews.ro, mamica.ro, elacraciun.ro, taticool.eu, voios.ro, urbankid.ro, meseriadeparinte.ro, blogintandem.ro, fricidemamici.ro, ruxandraluca.ro, iulianaroca.ro, frunzaresc.eu, mamdematei.wordpress.com, pisicapesarma.ro, educatiecudragoste.ro, roxanadulgheru.ro