Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti va recomanda scolilor să elaboreze o procedură clară de repartizare la clasă a elevilor, respectiv a învăţătoarelor

Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti va recomanda unităţilor de învăţământ ca înainte de începerea primei etape de înscriere la învăţământul primar să aibă elaborată o procedură cu nişte criterii clare sau metode de repartizare la clasă a elevilor, respectiv a învăţătoarelor, a declarat marţi pentru AGERPRES inspectorul general adjunct al IŞMB, Marina Manea.

“Noi, IŞMB, nu avem posibilitatea legală să intervenim în lege, asta face ministerul. În metodologie însă nu este precizat nicăieri cum se face repartizarea la clasă a elevilor după ce aceştia au fost înscrişi în învăţământul primar. (…) Nici ce spun părinţii că au dreptul să îşi înscrie copiii la ce învăţătoare doresc – acest lucru nu este legal, niciodată în lege nu ar putea să scrie aşa ceva. Noi, inspectoratul şcolar, facem recomandarea unităţilor de învăţământ ca înainte de începerea primei etape de înscriere la învăţământul primar să aibă elaborată o procedură cu nişte criterii clare, respectiv cu un algoritm clar sau o metodă clară de repartizare la clasă a elevilor, respectiv a învăţătoarelor. (…) Noi le-am dat şi câteva exemple: puteţi să îi ordonaţi alfabetic. Faceţi un şir cu litera A. Primul copil cu litera A va merge la 1B, următorul cu litera A va merge la 1C şi aşa mai departe, sau tragere la sorţi şi în cazul elevilor şi în cazul învăţătoarelor”, a explicat inspectorul.

Marina Manea a spus că s-a discutat cu directorii unităţilor de învăţământ, iar aceştia au fost de acord cu această recomandare.

Potrivit inspectorului, IŞMB va verifica apoi dacă a fost respectată procedura în unităţile de învăţământ.

“Mergem ulterior şi verificăm legalitatea acelei proceduri, se dă şi un aviz de legalitate şi apoi verificăm în ce măsură criteriile au fost respectate. Asta poate să facă inspectoratul şcolar”, a arătat Marina Manea.

Manea a precizat că nu este vorba despre vreo modificare a metodologiei de înscriere în învăţământul primar.

“La momentul acesta nu discutăm despre vreo modificare a metodologiei de înscriere la învăţământul primar, pentru că aşteptăm metodologia de înscriere la învăţământul primar din partea Ministerului Educaţiei, care sunt convinsă că va funcţiona în baza aceloraşi criterii generale şi specifice”, a mai spus inspectorul IŞMB.

Marina Manea a arătat că acest tip de repartizare a elevilor şi învăţătoarelor la clasă a fost folosită anul trecut la Şcoala Gimnazială 195 din sectorul 3.

“Ajungeam în situaţia în care aveam 40 într-o clasă pregătitoare”, a afirmat inspectorul.

**************************************

COMUNICAT DE PRESĂ
04.02.2020

Având în vedere importanța procesului de înscriere la clasa pregătitoare pentru anul școlar 2020-2021, Inspectoratul Școlar al Municipiului București susține transparența, egalitatea de șanse, eliminarea riscurilor segregării și ale discriminării, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.
Formațiunile de studiu ce urmează a se constitui la clasa pregătitoare pentru anul școlar 2020-2021 la nivelul Municipiului București, se vor realiza cu respectarea prevederilor O.U.G. nr. 137/2000, cu modificările și completările ulterioare, privind prevenirea tuturor formelor de discriminare enumerate în actul normativ și a principiilor Legii Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare: echitatea (accesul la învățare se realizează fără discriminare), asigurarea egalității de șanse, transparența (vizibilitatea deciziei și a rezultatelor prin comunicare eficientă).
În contextul celor prezentate mai sus, se vor avea în vedere următoarele aspecte:
1. Fiecare unitate de învățământ va elabora o procedură operațională privind repartizarea pe formațiuni de studiu a elevilor înscriși la clasa pregătitoare care să respecte criteriul transparenței și care să elimine orice suspiciune asupra acestui proces. Această procedură va cuprinde algoritmul/metoda prin care se va face repartizarea elevilor la clasă, respectiv a învățătorului/profesorului pentru învățământ primar. Procedura operațională va fi afișată la avizier și pe site-ul unității de învățământ și, de asemenea, va fi diseminată în cadrul zilelor intitulate generic ”porți deschise”.
2. Inspectoratul Școlar al Municipiului București a identificat ca modalități transparente și nediscriminatorii de repartizare la clasă, următoarele posibile soluții:
I. Privind distribuirea elevilor la clasă:
• algoritm de tip alfabetic – ordonarea alfabetică și distribuirea pe clase în funcție de poziția candidatului și numărul de clase existente
Exemplu: Prin planul de școlarizare sunt propuse 3 clase pregătitoare. Dispunerea se va face astfel:
 Elevul de la poziția 1 va ocupa loc în clasa A.
 Elevul de la poziția 2 va ocupa loc în clasa B.
 Elevul de la poziția 3 va ocupa loc în clasa C.
După fiecare grupare de câte trei elevi repartizați, se va relua algoritmul.
• tragere la sorți a elevilor înscriși în ședință publică organizată de unitatea de învățământ;
II. Privind distribuirea cadrelor didactice la clasă:
• tragere la sorți a învățătorului/profesorului pentru învățământ primar.
3. În cadrul ședințelor de lucru cu directorii unităților de învățământ din perioada imediat următoare, I.Ș.M.B. va analiza și alte soluții pentru determinarea unor reguli de repartizare clare și transparente. De asemenea, prin intermediul Casei Corpului Didactic București, se urmărește includerea în oferta de formare a noi cursuri de perfecționare pentru cadrele didactice care vor prelua în încadrare clase pregătitoare.
Se consideră că prin existența unui algoritm clar și transparent de repartizare a elevilor se evită supraaglomerarea unor clase și se îmbunătățește calitatea procesului instructiv-educativ în învățământul primar.
Rolul Inspectoratului Școlar al Municipiului București este acela de a se asigura că formațiunile de studiu sunt constituite corect, transparent, iar procedurile de lucru sunt elaborate clar și aduse la cunoștință partenerilor educaționali.

Biroul de presă
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti

Ca sa fii la curent cu toate noutatile despre Meseria de Parinte nu uita sa:

  1. Te inscrii la Newsletter (vei primi saptamanal un email cu ultimele articole publicate)
  2. Dai Like Paginii de FB Meseria de parinte
  3. Te inscrii in Grupul De FB Meseria de parinte 
  4. Dai Subscribe la canalul de YouTube Meseria de Parinte

******************************************************************

Meseriadeparinte.ro este un blog personal, proprietarul de drept este Ana Maria Mitrus.

Ca vizitator si deci utilizator al blogului confirmi ca ai citit si esti de acord sa respecti TERMENII SI CONDITIILE stabilite de Meseriadeparinte.ro. 

Folosirea acestui blog si a serviciilor continute in el, este gratuita, sub rezerva respectarii de catre vizitatori a acestor termeni si conditii. 

Articolele publicate  pe Meseriadeparinte.ro se afla sub protectia legilor privind drepturile de proprietate intelectuala (cum ar fi – dar nu limitativ la: L8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, L84/1998 privind marcile si indicatiile geografice).

Parerea ta conteaza!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *