DA sau NU pentru folosirea manualelor digitale?

Recunosc ca mie mi-a fost tare teama de introducerea manualelor digitale, si asta pentru ca nu mi-a fost foarte clar ce presupun de fapt si cum vor fi ele folosite mai exact. In 2014 cand au fost introduse in mod obligatoriu in Romania, tocmai incepeam pregatitoarea cu cea mica, stresul era oricum la nivel de alerta maxima, asa ca nu mi-am batut capul prea tare cu aceste manuale.

Acum insa, trecand peste stresul ca sunt in a 4a cu cea mare 🙂 , pot sa fiu putin mai obiectiva si cred ca merita sa cuget putin la eficacitatea lor. Am aflat despre prima cercetare facuta pe aceasta tema, folosirea manualelor digitale la clasa si primul lucru pe care l-am retinut a fost ca 59% dintre invatatori utilizeaza manualul digital la clasa.

Cercetarea* a fost facuta in luna martie 2016 si a pornit de la intreabrile premisa: Sunt sau nu manualele digitale utile? Sunt sau nu utilizate?

manuale_digitale

Obiectivele cercetarii s-au concentrat pe determinarea perceptiei cadrelor didactice asupra manualelor digitale, determinarea masurii in care manualele digitale sunt utile in activitatea didactica si mai ales, a gradului in care manualele digitale sunt folosite concret in activitatea la clasa. In aceeasi masura studiul si-a propus sa determine impedimentele care apar in utilizarea manualelor digitale de catre cadrele didactice.

In opinia invatatorilor intervievati, 80% dintre ei considera utilizarea manualului digital la clasa ca fiind o idee buna si 44 % dintre acestia se declara multumiti de continutul existent in manualele digitale, nedorind nimic in plus.

Tot in cadrul cercetarii a reiesit ca 41% dintre invatatori folosesc zilnic manualul digital iar 73% au mentionat ca utilizeaza des mai ales jocurile si aplicatiile interactive din cadrul manualului digital.

In ceea ce priveste problemele majore care ii impiedica pe invatatori sa foloseasca manualul digital, cea mai importanta problema este lipsa resurselor tehnice necesare pentru utilizarea manualelor digitale la clasa (50% dintre respondenti). Pentru utilizarea manualului in conditii optime, solutia o reprezinta dotarea fiecarei clase cu laptop, videoproiector si acces la internet. Un procent mic de cadre didactive propune chiar dotarea fiecarui elev cu tableta sau laptop (4%).

In continuare, introducerea manualelor digitale in fluxul educational si necesitatea asigurarii mijloacelor tehnice care sa permita utilizarea lor, reprezinta teme de dezbateri intense.

Voi ce parere aveti, sunt sau nu utile? Voi le-ati folosit? Daca da, ce experienta ati avut?

Ca sa fiti la curent cu noutatile despre Meseria de Parinte nu uitati sa dati Like Paginii de FB   sau sa va inscrieti la Newsletter.

 

*Cercetarea s-a desfășurat în luna martie 2016 în trei etape: interviuri cu cadrele didactice, chestionar online trimis cadrelor didactice care predau la clasele I și a II-a, membre ale comunității Didactic.ro; sondaj postat pe prima pagină a site-ului Didactic.ro. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 338 de cadre didactice care predau la clasele I și a II-a (59% predau la clasa I și 41% la clasa II-a).

Manualedigitale

Comenteaza cu contul de FB

5 thoughts on “DA sau NU pentru folosirea manualelor digitale?

  1. Trebuie să ieșim oleacă în parc să-ți povestesc… Ce-ți recomand însă sunt alte cercetări, făcute mai cu cap, nu ce fac cei de la didactic, în stilul superficial în care acceptă orice… Dar între ce-ar putea fi și ce sunt… eu sunt la un înalt grad de dezamăgire…

  2. Pana cand ne vom decide noi daca e bine sau nu sa introducem manualele digitale alernative, altii vor absolvi si IoT-ul. Coreenii, danezii și elvețienii au in prezent cele mai multe lucruri legate la internet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *