Ce ne pregateste noul ministru al Educatiei

Am ascultat si eu, la fel ca toata lumea, declaratiile noului ministru al educatiei. Trecand peste consternarea ca un asemenea om (si ma refer strict la calitatile academice exprimate in media) poate decide referitor la viitorul copiilor nostri, am incercat totusi sa gasesc niste explicatii pentru cuvintele lipsite de sens si evidenta limitare a capacitatilor de a-si autodepasi convingerile.

Sunt sigura ca profesionistii ar putea sa-i faca un profil mult mai exact, insa nu cred ca exagerez cand spun ca si noi, oamenii obisnuiti de altfel, dar care am citit o carte in plus fata de domnul ministru, putem concluziona ca acesta a urmat tiparul strict al existentelor obisnuite care nici macar nu-si pun problema ca s-ar putea afla ceva la capatul credintelor personale.

pavel-nastase

foto

Domnia sa sustine ca “Sunt oameni care din naştere, nativ, nu pot lua un bacalaureat. Acest lucru s-a întâmplat dintotdeauna. (..). Pentru că populaţia care este educată, care este supusă procesului de educare, sunt oameni care înţeleg mai greu lucrurile şi în care trebuie să procedăm cu foarte mare atenţie.sursa

Trecand peste banalul “care”/”pe care” si incercand totusi sa dau un sens declaratiei de mai sus (dar nu am reusit oricat de multa bunavoita am avut) as vrea sa fac niste completari banale, chiar si pentru niste profani asa cum suntem noi, oamenii de rand.

Traim niste vremuri foarte facile, in care nici macar nu mai e nevoie sa citesti carti pentru a-ti putea forma o idee. Traim un prezent in care putem avea acces instant si din confortul fotoliului de acasa, la cele mai exceptionale minti din toata lumea, care isi prezinta ideile intr-un timp foarte scurt (convenabil si oamenilor foarte ocupati, cum ar fi de ex. si dl. ministru) si intr-un mod accesibil pentru oricine, ministru au ba.

Nu trebuie sa fii mare intelectual sau om de stiinta ca sa te uiti la un clip realizat sub licenta Ted (am pus linkul de la categoria educatie ca sa fie mai usor pentru toata lumea) si nu trebuie sa fii vreun expert in neurologie sau neuroplasticitate ca sa intelegi cum functioneaza creierul uman.

Si e chiar foarte usor sa iti dai seama ca atitudinea domnului ministru referitor la elevi, este exact ceea ce nu va ajuta niciodata sistemul din Romania sa evolueze. Lipsa aceasta de curiozitate si de incapatanare ca se poate mai bine, lipsa totala de viziune si de incredere in inteligenta nativa a copiilor, manifestata de cei care stabilesc modul in care se face educatie in Romania, reprezinta de fapt motivul care ii indeparteaza pe copii de scoala.

Acum se stie ca aproape orice forma de organism viu poate sa invete. Bacteriile pot fi  “invatate” pe cale chimica sa foloseasca un tip de zahar ca substituit pentru altul. Aproape toate celelalte animale, de la viermi in sus, pot fi invatate sa execute diverse tipare si sa faca cele mai interesante alegeri atunci cand sunt stimulate intr-un mod adecvat sa invete si cand li se acorda suficient timp pentru aceasta.

Cele mai inteligente animale, maimutele si oamenii (si poate chiar si delfinii), mai au inca o capacitate de-a dreptul speciala: aceea de a inventa. Asta inseamna ca pot face lucruri pe care nimeni din neamul lor nu le-a mai facut vreodata: orice lucru, de la stivuirea unor cutii din lemn una peste alta si imbinarea a doua vergele pentru a obtine una mai lunga si pana la a calatori spre luna.

Dar pentru invatare este nevoie de profesori, iar cu ei, lucrurile stau cu totul atfel. Ei trebuie sa se situeze cu o treapta sau o dimensiune deasupra “elevilor” pe care ii instruiesc. Profesorii trebuie sa fie capabili sa predea, sa stie sa incurajeze aptitudinile chiar daca ele nu se incadreaza in cele standard, apreciate la scoala cu nota 10.

Si, cel mai important detaliu cred, profesorii trebuie sa fie dispusi sa invete la randul lor in permanenta. Daca am ramane cu totii limitati si ancorati in trecut, la ce am invatat pe vremea cand eram noi in scoala, atunci societatea ar stagna la randul ei, iar progresele, indiferent cat de stralucitoare, nu vor mai fi recunocute si aplicate niciodata.

Pentru ca ignoranta naste monstri.  Iar dl ministru se pare ca asta ne pregateste.

Ca sa fiti la curent cu toate noutatile despre Meseria de Parinte nu uitati sa dati Like Paginii de FB   si sa va inscrieti la Newsletter.

 

 

 

Comenteaza cu contul de FB

2 thoughts on “Ce ne pregateste noul ministru al Educatiei

  1. Profesori care sa încurajeze nu am avut când eram eleva, niciodată in cei “x” ani de scoala, nu au nici fetele mele, acum când sunt in anii de formare. Nimic, Absolut nimic. Superficialitate, ” servire” de informații fără conținut, volum inutil, nejustificat de mare.

  2. Sincera sa fiu, eu nici macar consternata nu mai pot sa fiu. Pentru ca asta ar insemna ca m-ar surprinde situatia. Dar deja e un film prost pe care l-am vazut de mult prea multe ori…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *