17 sfaturi pentru parintii de bobocei, primite de la o invatatoare minunata

L.E: Articolul a fost scris in anul 2012, cand a fost introdusa experiential clasa pregatitoare, urmand ca din 2013 sa devina obligatorie. Astfel, am avut sansa sa putem sa alegem inceperea scolii direct cu cls. 1.

*********************

Astazi am avut prima sedinta cu parintii, am cunoscut-o pe dna invatatoare. Ne-a povestit despre ce ne asteapta si va spun cu mana pe inima ca nu-mi mai e frica. Am in continuare emotii, ceea ce e normal (zic eu) dar cred ca am tras lozul cel mare in legatura cu dna invatatoare. Ne-a explicat extrem de multe detalii carora nu mai speram sa le dea cineva atentie, ne-a indrumat cum sa ne purtam cu cei mici, cum sa-i incurajam si cum sa-i sustinem in acest moment important din viata lor. Ne-a atras atentia asupra unor fineturi la care nici chiar eu nu m-as fi gandit si a insistat asupra faptului ca suntem o echipa si ca trebuie sa lucram impreuna pentru binele copiilor.

1. Ne-a prezentat caietele si manualele dupa care vor invata la clasa, iar printre ele se afla si o culegere de texte. Desi poate parea prea mult, ideea este ca unii dintre copii stiu deja sa citeasca de la gradinita iar altii nu, asa ca pana vor ajunge cu totii la acelasi nivel e bine sa se aiba “material de lucru”. De asemenea, culegerea va fi utila si pentru lecturi acasa, unde este foarte important sa ii punem sa citeasca pe sarite, diverse paragrafe si cuvinte. Daca repetam intr-una aceeasi tema sau acelasi paragraf, ei vor ajunge sa recite textul respectiv, si ne vom bucura degeaba 🙂 .

2. De asemenea, trebuie sa insistam ca ei sa citeasca pe silabe in prima faza, urmand ca pe parcurs sa isi largeasca campul vizual, sa cuprinda cat mai multe litere deodata astfel ca in final sa ajunga sa fotografieze cuvantul respectiv si sa-l recunoasca fara sa-l citeasca. M-a uns la suflet aceasta explicatie, tocmai am terminat de citit o carte despre citirea fotografica si este exact aceeasi teorie.

3. In lista de rechizite se afla creioane colorate ascutite (de acasa, pentru ca altfel ei nu or sa faca altceva decat sa ascuta creioane toata ora si cand se apuca de ascutit un creion nu se lasa pana nu il termina 🙂 ), pensule, foarfeca, caiet cu foi veline. Ne-a rugat sa aducem diverse materiale cum ar fi lana, frunze, flori presate, pentru ca nu vor face doar lectii ci se vor si recrea, colorand sau creand diferite planse. Pe caietul cu foi veline, ne-a spus ca la un moment dat vom vedea niste liniute si punctulete care vor parea fara inteles dar sa stim ca acelea sunt cuvinte si sunete, ca ei nu citesc doar cuvinte, citesc si imagini!

4. Ne-a cerut sa aducem tempera in loc de acuarele – chiar daca sunt mai scumpe au culori mult mai vii si desenele vor fi mult mai frumoase. Ar fi pacat ca la expozitia lucrarilor, copilul sa vada ca pictura lui este mult mai stearsa decat a colegilor si sa fie nefericit din acest motiv.

5. Orele incep la 8, rugamintea este ca la 7:55 copilul sa fie in clasa. Sa nu-i invatam ca pot sa intarzie pentru ca se obisnuiesc repede. In plus, intarziatul e boala contagioasa 🙂 .

6. In primele 2 saptamani ii putem aduce noi pana in clasa, dar pe urma trebuie sa-i lasam singuri. Sa vina la clasa, sa-si care ghiozdanul, sa se dezbrace de hainele mai groase, etc.

“Nu-i handicapati pe copii. Lasati-i sa se descurce singuri. Aveti incredere in ei ca pot si o vor face!”

7. Sa le dam sa manance dimineata acasa, oricat de putin. Important este sa nu mearga la scoala cu stomacul gol, pentru ca vor ajunge sa manance in ora (sau se gandeasca la asta 🙂 ). Sa le dam un fruct la ei pentru prima pauza si un sandwich pentru a doua. Apa de baut, sapun pentru spalat pe maini, servetele pentru sters si prosopel/servet ca sa-l puna pe banca sa manance pe el.

8. Stilouri – cele mai ieftine, pentru ca vor avea cei mici grija de ele :). Nu recomanda stilourile magice, pic-ul sau guma de sters. Daca cei mici vor vedea ca pot sa greseasca si pot sterge fara sa lase urme, se vor obisnui sa fie neglijenti si mai mult vor corecta decat vor lucra. Cel mai indicat este ca atunci cand gresesc sa taie cu o linie si sa scrie in continuare.

9. Daca ajung acasa si nu stiu ce teme au, mai bine vin a doua zi cu tema nefacuta decat sa vada ca mami incepe sa se agite si sa dea telefoane ca sa afle ce teme sunt de facut. Sa-i responsabilizam de mici si sa le spunem ca data viitoare sa fie mai atenti la ore si sa noteze tot ce le zice doamna. E bine ca celor mici sa le fie putin rusine si sa isi asume ca pot exista repercursiuni daca nu isi iau rolul in serios.

10. Sub nicio forma sa nu le facem desenele copiilor. Daca se va intampla acest lucru, copilul va primi “Bine”. Oricat de perfect va fi desenul, nu va exista calificativ mai mare 🙂 .

11. Sistemul de notare: Foarte bine, Bine, Suficient si Insuficient. Calificativul final este dat de cel care are majoritate. Daca are 3 FB, 2B si 1I, Media va fi FB :). Sa nu comparam notele copiilor, pentru ca exista greseli si greseli. Un copil poate avea trei greseli si sa aiba o nota mai mica decat unul cu 5 greseli.

12. Sa nu le facem ghiozdanul. In primele saptamani, pana se obisnuiesc cu orarul si cu caietele ii putem ajuta, dar pe urma este doar responsabilitatea lor. Putem verifica, dupa ce ei se culca, daca au pus in ghiozdan tot ce trebuie, dar atat si nimic mai mult.

13. Sa-i lasam sa-si faca singuri temele. Nu le spunem rezultatul, nu le aratam ce trebuie sa faca, decat in masura in care intr-adevar se blocheaza si nu mai pot sa avanseze. Dar… dupa ce termina, sa le verificam tema, sa le aratam daca au gresit si le cerem sa corecteze. Sa le aratam ca ne pasa de ei si ca ne intereseaza tot ce fac.

14. Dupa ce termina temele, sa mergem cu ei in parc sau sa discutam, sa petrecem timp de calitate cu ei, sa ne apropiem de ei si sa ii lasam sa se bucure de copilarie. Daca venim acasa obositi si stresati, iar cand ei vin sa vorbeasca cu noi si sa ne arate ce au lucrat noi le spunem “lasa-ma sa ma odihnesc”, “lasa-ma sa gatesc”, “lasa-ma, lasa-ma” ei vor intelege acest lucru si se vor indeparta de noi. Si va veni o vreme in care ne vom intreba ce s-a intamplat cu copilul nostru care era afectuos si ne sarea in brate de cum intram pe usa.

15. Sa ii culcam devreme. Un copil de clasa 1 are nevoie de 12 ore de somn legate.

16. Ne-a rugat ca sub nicio forma sa nu facem aprecieri de fata cu copilul. Sa nu-l comparam cu alti copii, dar nici cu fratii lui. Cei mici nu pot sa se autoevalueze, fac asta prin prisma noastra, a parintilor. Daca unui copil i se reproseaza in continuu ca nu e destul de bun, va ajunge sa creada acest lucru si se va comporta ca atare. Mai mult decat atat, acest comportament il va indeparta de scoala, la lucrari in loc sa se concentreze sa rezolve exercitiul, se va gandi cu frica daca va lua o nota la fel de mare ca cel care ii este dat exemplu.

17. Singurul nostru scop este sa urmarim progrese! Sa comparam copilul doar cu el insusi, cu ceva vreme in urma, si sa vedem cat a evoluat si ce progrese a facut. E cumplit cand ambitiile parintelui depasesc capacitatile copilului!

Sa nu uitam ca urmeaza o perioada grea, de acomodare si ca “invatatul e greu dar nu imposibil” 🙂!

Aveti si alte sfaturi pentru parintii de bobocei? Voua ce v-au spus invatatoarele?

 

Ca sa fii la curent cu toate noutatile despre Meseria de Parinte nu uita sa:

  1. Te inscrii la Newsletter (vei primi saptamanal un email cu ultimele articole publicate)
  2. Dai Like Paginii de FB Meseria de parinte
  3. Te inscrii in Grupul De FB Meseria de parinte
  4. Dai Subscribe la canalul de YouTube Meseria de Parinte

******************************************************************

Meseriadeparinte.ro este un blog personal, proprietarul de drept este Ana Maria Mitrus.

Ca vizitator si deci utilizator al blogului confirmi ca ai citit si esti de acord sa respecti TERMENII SI CONDITIILE stabilite de Meseriadeparinte.ro.

Folosirea acestui blog si a serviciilor continute in el, este gratuita, sub rezerva respectarii de catre vizitatori a acestor termeni si conditii.

Articolele publicate pe Meseriadeparinte.ro se afla sub protectia legilor privind drepturile de proprietate intelectuala (cum ar fi – dar nu limitativ la: L8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, L84/1998 privind marcile si indicatiile geografice).

 

Comenteaza cu contul de FB

18 thoughts on “17 sfaturi pentru parintii de bobocei, primite de la o invatatoare minunata

  1. Foarte utile sfaturile echipei voastre si multumim! Noi asteptam inca intalnirea see you doamna invatatoare si see you scoala noastra, dar vom reveni see you detalii.

  2. wow, esti sigura ca astea sunt sfaturile unei invatatoare? glumesc, evident:). Felicitari, se pare ca o sa aveti un inceput foarte lin.

  3. sugestie pt doamna invatatoare: sa iasa cu copiii la cules frunze/castane. 30min plimbare in parc /in curte poate deveni o recreere fantastica.
    La fel, calculele incepute cu castane poate deveni distractiva.

  4. arakelian, sa stii ca ne-a zis ca ar vrea sa mearga chiar ea see you ei in parc dar pana nu ajunge sa-i cunoasca nu are cum. eu zic ca are dreptate.

  5. Sunteți aproape de perfecțiune, pe cuvântul meu!!

    Ce-ți recomand: creioanele colorate compacte, fără lemn, de la kohinor. Trebuie să aiba într-adevăr grijă de ele să nu le spargă, însă nu se ascut, și colorează minunat, mai ales când ai de colorat suprafețe mari.
    Tempera… dacă îți intră în socoteală, ia butelcuțe la 0,5 litri, culorile de bază. Vei face în următorii patru ani refill doar pe alb, verde, galben, în varianta cea mai norocoasă. La școală pleacă cu borcănele mici, i le umpli când se golesc. Știu că e mai scump, dar e mult mai economic pe termen lung. Asta dacă nu vrea la clasă pe cele de 1litru, și le pune pe planșetă ce au nevoie, în funcție de proiect.

    În rest, mult mult succes!

  6. Frumoase sfaturi…singura chestie care nu o inteleg..12 ore de somn? adica la ce ora trebuie culcati copiii seara? la ora 7? ( presupunand ca se scoala la ora 7 dimineata). Sa fim seriosi, nu cred ca se culca nimeni la 7 seara!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *